Saturday 19 March 2011

Di Mana Letaknya Kebaikan Seseorang???

Mungkin setiap manusia ader kbaikannya tsndiri..dan ada klmahan tsndiri...x smestinya sseorg itu bodoh dlm plajaran tidak boleh mneruskan khdpan di dlm msyarakt..mungkin yg pndai dlm plajaran bodoh di alam pkerjaan..dan mgkin juga ada d sbliknya...
manusia memg tidal lari dari kesilapan..tetapi jgnlah kita memberikan alasan ini untuk kita mlakukan sesuatu yg jahil di sisi manusia mahupun Tuhan..kita d kurniakan akal utk berfikir..tiada manusia yg perfect di dnia ini..TAPI kita boleh blajar dari kslpan utk mnejadi lebh Perfect dari skarang right kwn2/??
manusia yg tidak mlakukan ksilapan adalah mnusia tidak normal..tetapi manusia yg blajar dari ksilapan yg dlakukan adalah manusia yang GAGAH dan MUlia..
kebaikan manusia pula tidak lah dtgnye dari mulut org lain..jka org lain ckp baek..baek lah mnsia itu??TIDAK KWN!!!!!setiap kebaikan yg dtg adalah dari Allah...biarlah kita hina d sisi manusia tp MULIA di sisi ALLAH!!AMIN...
mungkn korg ader kwn2 bru d knali..dia datangnye dari tmpt org2 hina.tidak sperti tmpt korg yg high class..tp korg thu ke adakah budak itu adalah seorg yg hina juga sperti tmpt aslnye??hurmmm..maaf kwn2..d sni aku nk ckp cikt la..jgn sesekali kita pndg seseorg itu dari mata kasar kita..kita thu ke amal ibadahnye??thu ke amal solehnye??kita thu ke bgaimana cara hdupnye??mgkin dia mmg ader mlakukan kslapan..tp perlukah kita membncinya??
fikrknlah skjap kawn2...adakah seseorg yg sllu brdiri di dpan kita itu..menyedapkan mata dan hati kita itu adalah seorg yg berhati mulia??humrmmmm..kita xtaw.tp kita boleh berdoa right??utk kita tidak lah di ftnah dan tertpu dgn tpu2 mnusia2...terlalu byk mnusia zmn skarang ini luaran elok tetapi dalaman busuk!
YA ALLAH YA TUHAN KAMI..JAUHKANLAH KAMI DARI FITNAH WANITA DAN DAJAL..YA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI..KAU MENGETAHUI SEGALA ISI ALAM INI..KAU BERIKANLAH PTUNJUK KEPADA KAMI AGAR TIDAK D TPU DGN TPU DAYA SYAITAN DAN PNGIKUT2NYA..AMIN AMIN AMIN!!
bagi aku biarlah mnjadi sperti durian..luar buruk2 jek..berduri sne brduri sni..tp dalamnya klau d rasa amat berbeza dgn luarannya.mgkin kita ad kaawan sperti ini..maka..jgnlah kita pndg seseorg itu dari rpe parasnye dan mnetapkan tnggi rendah kbaikannye
bersihkanlah hati2 kamu..sucikanlah ia dgn kalam Allah..niatkanlah sgalanya kerana Allah..maka Allah akan bersama kamu...segala kebaikan dtg dari Allah.maka fikir2kanlah..yg jahat buknlah sntiasa jahat..dn yg baik bknlah sntiasa baik..tp kita boleh brubah ke arah yg lebh baik dari sekarang...
post ini aku tulis hnya utk membuka kan hati2 mnusia yg keras utk mnerima kslapan..fikirkanlah sjenak.
JANGAN PAHIT TERUS DI BUANG
MANIS TERUS DI TELAN
ITU BIDALAN..HARUS KAU RENUNGKAN
mungkin selepas kepahitan itu daatangnya kebaikan utk kita berkali gnda shngga mlupakan kepahitan yg kita lalui..maka redha lah dgn ujian Allah agar kita mendapat kemanisan yang hakiki
 
mungkin aku juga pernah melakukan kesilapan yg mmbuatkan mnusia lain tidak boleh mnerima aku..tp aku berdoa dan aku berharap Allah melembutkan hati manusia2 ini..amin amin amin..di kesempatan ini..aku Muhammad Haziq b Mokhtar ingin memohon ampun dan maaf jika ader melakukan ksilapan..tidak kira besar atau kecil..hurmmmm...dan kepada DIA..mgkin aku pernah mlakukan ksilapan terhadapmu..maafkanlah sgala dosa aku ke ats dirimu..aku kembali kepadamu untuk menebus segala dosa ku..tidak akn lagi ak mlakukan kslapan yg sama...WASALAm



No comments:

Post a Comment