Tuesday, 29 March 2011

Janggut Sunnah Nabi

Antara benda yg paling aku sayang adalah janggutku!!!arghhh!!!mungkin agk plek la bgi kita yg muda usianya suka akan pkara sperti ini..tapi mmg aku sayangkan janggutku sgt2!!!tp hari ini 29.3.2011 aku da buang licin janggutku!!ohh noo!!!mcm mmpi ngeri!!tpi d sbbkan peraturan..aku ikut!!
memang sllunya yg bela2 janggut nie kbyakan org da berumur kn..walaupun serabut apbla kita ader janggut yg pnjg2 nie..tp xleh kita nafikan bahawa janggut adalah salah satu bnde yg melambangkan kelakian..hehehehe..mcm2 style janggut nie sbnanrye..bkn mcm ats nie jek..tp bayk lagi style n fesyen janggut nie..ehehehe

mngkin ayh2 kita abg2 kita ade yg bela janggut kn..??ehehehehe..tgklah ea..pastue nnti da bsar leh ar korg nie pilih fesyen mne korg nk.hohohoho..x salh kita ada jnggut..jgnlah kita terikat dgn undang2 barat..di barat siapa yg bela janggut nie boleh d pulau or sllu di hina..knape kita nk ikut budaya sne ea??sdangkan bela janggut adalah salah stu sunnah nabi kita..sdikit info la ea..sunnah nabi kita bela janggut spanjang sgenggam tangan kita pnjgnya.maka klau da trlebih tu boleh la kite tream..
hehehe..just gambar hiasan shaja..tp d sni ader peringatan kepada kawan2..jgn sskli kita mghina ssuatu yg dasarnya adalah sunnah nabi kita sndiri..pelbagai azab yg kita boleh trima..xkira d dnia mahupun akhirat..ingatlah kawan2..sunnah tetap sunnah dan jangan sesekali kita mempersoalkan dan mempersendakan hadis sahih

Dalam satu hadis, potonglah misai dan panjangkan janggut. Panjangkan janggut kadar segempal (segenggam). Bezakan dari janggut Quraisy. Ulama dahulu suruh potong misai. Ulama terkemudian kata boleh juga dicukur misai.

 gambar hiasan
 


Saintis kata orang yang bermisai cium seseorang boleh menjejaskan umurnya. Makruh simpan misai di negara Islam. Sayyidina Umar r.a. simpan misai kerana dia selalu didatangi pembesar kafir (untuk mengerunkan mereka). Nabi s.a.w. memotong misai sahabat yang melebihi bibir mulut. Haram menyimpan misai menutupi bibir mulut kerana ia boleh mengotorkan makanan, minuman dan menyerupai sami Hindu. Apapun Nabi Muhammad s.a.w tidak suka pada misai. Misai itu lambang kesombongan. Bezakan dari orang Majusi yang memanjangkan misai dan memotong janggut.
serban Rasulallah saw

Begitu juga dalam memakai serban. Nabi kata bezakan dari kafir Quraisy. Satu cara ialah dengan memakai ketayap (kopiah). Dalam Perang Badar, perang yang pertama, orang Quraisy juga memakai serban. Sahabat bertanya bagaimana hendak membezakan antara orang Islam dan kafir kerana dari belakang semuanya nampak sama. Kata Nabi, buatlah 2 ekor serban. (sepertimana diamalkan kebanyakan jemaah tabligh).
Dari segi fesyen rambut, Nabi s.a.w. menyimpan semua rambutnya atau mencukur semuanya.
Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a, sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w pernah melihat seorang kanak-kanak yang telah dicukur sebahagian rambutnya dan sebahagian yang lain dibiarkannya. Lalu baginda melarang mereka dari berbuat sedemikian sambil bersabda: Cukurlah semuanya atau biarkanlah semuanya.” (Hadis riwayat Abu Daud).
3 kali sahaja Nabi cukur. 3 cara Nabi menyimpan rambut:-
  1. Paras cuping teling (Wafra). Potong straight di paras cuping telinga.
  2. Paras tengkok / leher (Limma)
  3. Paras tulang belikat (Jumma)
Hadis berkaitan dengan penjagaan rambut yang diriwayat Abu Dawud daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda yang membawa maksud: Sesiapa yang menyimpan rambut hendaklah ia mengemaskannya. (Miskat, 2/491). Cara menghormati rambut ialah dengan meletakkan minyak rambut, sikat rambut.
Sunnah-sunnah seperti di atas adalah sunnah nabi bukannya sunnah Arab. Jikalau budaya Arab sekalipun lebih baik diikuti daripada budaya Kafir. Dalam beberapa hadis:-
- Hendaklah kamu sayangi Arab kerana 3 sebab, kerana Aku (Nabi Muhammad) adalah bangsa Arab, Quran dan percakapan dalam Syurga adalah dalam bahasa Arab. Ajarlah anak-anak kamu menyayangi Arab.
- Wahai Salman, janganlah membenciku, nanti engkau akan berpisah dengan agamamu. Saya (Salman) berkata: Wahai Rasulullah, bagaimana saya membenci engkau yang telah memberiku hidayah Allah swt. Berkata Rasulullah saw: Jika engkau membenci Arab maka engkau membenciku’. Barangsiapa mencaci maki Arab, dia termasuk orang-orang musyrik’.
Maksudnya :
"Dan jauhkanlah diri dari orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai permainan dan hiburan, dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia dan peringatkanlah (mereka) dengan Al-Quran itu supaya tiap-tiap diri (di akhirat kelak) tidak terjerumus (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang ia telah usahakan (dari perbuatan yang buruk dan keji). Tidak ada baginya pelindung dan tidak juga pemberi syafaat yang lain dari Allah. Dan jika ia hendak menebus (dirinya) dengan segala jenis tebusan, (nescaya tebusan itu) tidak akan diterima daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang telah mereka usahakan. Bagi mereka disediakan minuman dari air panas yang menggelegak, dan azab seksa yang tidak terperi sakitnya, disebabkan mereka kufur ingkar (semasa hidupnya)."
ayat Al-A’nam ayat 70 

 Wali Songo
SELAMAT BERAMAL DI UCAPKAN KEPADA RAKAN DARI SAYA!!!
SALAM UKHWA

Saturday, 26 March 2011

Hari Bersama Si Penagih

 HA!!!ini cerita benar..bukan mainan!dan bukan d permainkan..terjadi peristiwa ini pada hari ini kpada aku dan sahabat aku asyaari,pakdir,dan juga hussein..haiihhh...gerun pon ader tkot ader suke pon ader nyirap nie..tapi aku ksian tgk org2 melayu kita..byk da rosak engkara DADAH!!!haihhh.
Allah da berikan akal kepada kita utk kita memilih ke arah kbaikan kah atau kburukan yg kita ingin pergi..Allah juga telah beri ptunjuk dgn alquran dan sunnah dari Nabi jnjungan kita..d utuskan Nabi utk kita agar kita tidak sesat dlm dnia ini..harap para pmbaca smua tidak memilih jalan hitam utk selamat d dnia ni..
dengan mengambil dadah masalah kita smua tidak akan hilang okey para pmbaca!!!td aku dan kwn2 dgn beraninya menemu bual dengan seorg penagih yg sedang ingin mengambil dadah..jom kita tgk vdeo nie!!!

  video
ktiorg bukan buat2 vdeo nie!!INI KESAH BENAR DARI KAMI SEMUA!!!!KAMI JUMPA KAMI RAKAM!!!!time nie ktiorg tgh men pngpong..tbe2 mat gian nie datang selamba jek msok jamban surau..ktiorg ingt org nk tmpang jamban jek..ttbe kuar tkinja2!!awal2 kuar PAKAU TUALA jek beb!!!ttbe tuala dia tbukak nmpk lak dianya tattoo lambang nie
pastue mat gian uh msok blek..kt tgn uh pegang kertas gn ganja..ampeh pnye orang!!aku pkirkan dia pgng shampoo...tgk btol2 GANJA daaa~~..haiihhh..sebab DADAH maruah dia tergadai..kepala x btol da...ktiorg tnggu pakcik polis..xsmpai2..ampeh tol..tp xpela..pastue mat gian nie join ktiorg men pngpong..POWER SIOT!!!!AHHAHAHAH..dianye men da mcm ape da...pastue ckp mcm professor yg d iktiraf..gila ekk law bwh pengaruh dadah kan kwn??tp law da x mantol..da mcm org gile da...~haiihhh~~harap kita sedar lah...JANGAN LAH KITA DEKATKAN DENGAN NAJIS DADAH!!!BYEBYE

Tuesday, 22 March 2011

Untuknya

Intro: Am E (3X)

Am
Bila cinta kini
Dm
Tak lagi bermakna
G
Yang ku rasa kini
C
Hanyalah nestapa
F E Am
Di tinggalkan cinta masa lalu

Am
Dulu kau tawarkan
Dm
Manisnya janjimu
G
Dan ku sambut itu
C
Dengan segenap hatiku
F E
Bila engkau pergi
Am
Tinggalkan ku

Chorus:

Dm
Hilangnya cintamu
G C
Menusuk hatiku
F Dm
Hingga ku memilih
E Am
Cinta yang fana

Dm
Perginya dirimu
G C
Merobek jantungku
F Dm
Hingga ku terjatuh
E Am
Dalam harapan

Dm
Hilangnya cintamu
G C
Menusuk hatiku
F Dm
Hingga ku terjatuh
E AM
Dalam harapan

Sijil Padang Mahsyar(SPM)


Okey..skang jam mnnjukkan pkol 0003..23/3/2011...lagi setahun adalah giliran ak dan rakan2 sperjuangn..pehh...RESULT SPM NK KUAR DA ESOK!!!!walaupun bukan aku yg amk reslt esk...ketakutan..kegerunan menghantui diri..haiihhh-____________-tp apepon..dieorg smua da jwbkn..xpela..Allah menentukan segalanya..right??
betolakan ea tarikh tue sndiri..huhuhuhu..amin amin...harap bro2 sis2 kita tabah la ea dgn apa jua kptsan..kalau yg berjaya dgn resultnya aku ucapkan tahniah la...dan yg mungkin kurg kejayaannya..tabahlakan hati korg smua..mungkin itu smua adalah stu hikmah..bukan klau ko lemah dlm spm nie ko xkan jadik mnsia lagi..ingtlah ea bro2 n sis2 smua..SPM BUKAN PENENTU HIDUP!!ISLAM ADALAH SEGALANYA..klau korg ketepikan islam dn mlebihkan SPM..dan SPM korg cmerlang..harap korg d bukakan pntu hati korg bahawa kecemerlangan itu dtg dari Illahi..tp klau korg trus sesat dgn kbahagiaan yg d berikan...nauzubillah kwn2..harap kita d  jauhkan..dan kpada yg mngkin kurg kejayaan..harap korg redha..kerana hamba yg snntiasa redha akan ujian Allah dan bersabar adalah hamba yg tetap imannya d dlm hati..bukan mksd klau korg dpt trok kne2 nangs2 la itulah inilah..biarlah kita mngs dlm keinsafan..mngkin Allah menarik nikmat itu kerana kita jauh darinya..mgkin juga kita ada mlakukan kslahan dgn mnsia2 lain..harap korg munasabah diri..dn kepada yg mmg success dlm hdup tp x bjaya gak..mgkin Allah itu lebih mnyayangi kamu..dan mgkin juga apbla korg dpt kejayaan..korg akn mlupakan Allah..SEGALA YANG TERJADI ADA HIKMAH DI SEBALIKNYA..
exam exam exam dan result da kuar da esk..smoga korg dapat apa yg korg idamkan ok kawan2..dan doakanlah kepada kami semua yg akan mnduduki SPM thun nie okep!!hohohoho
smua mnsia inginkan kejayaan,ksempurnaan d dlm hdup..tp smua yg datang itu adalah dari Allah..usaha datang dari kita..maka berusahalah kita selagi mmpu..seimbangkanlah ilmu2 korg antra ilmu akhirat dan ilmu dnia..barang siapa yang mengejar akhirat,akhirat akan mengejarnya kelak..peganglah korg dgn kata2 nie..Allah senantiasa ada dengan kita..apabila iman kita kpercayaan kita smua tlah tetap pada yg satu..x mustahil akhlak kita elok..dan x mustahil dari situ kita akan selesa utk blajar kn kwn2..
korg smua da hbs berjuang..dan korg smua tgh tnggu kputusan adakah slepas ini korg akan slesa atau berperang lagi??urusan Allah..dan kami smua akan mneruskan perjuangan korg!!!semoga korg succes dan kami pon success..amin amin amin!!

Seleraku

Setiap mnsia plbagai slera yg berbeza kn??hoohoho..ader yg ske fastfood dan ada juga yg ske mknn tradisi.dalam dnia nie mcm2 makanan kita leh jmpe laaa....mgkin slepas korg bce post kli nie..kompom rse lapor..ahahahaa..
peh peh peh...kompom ramai yg minat MCd righ??hahahhaa..pas tgk2 nie ape lagi..start moto pergi bli la..law mlas haloo2 McD..hehehhhe
memg ramai manusia2 yg suka akan fastfood..bkn sahaja manusia tp haiwan pon ader kot.hhahaha..anway mmg fastfood sdap..huhuhu...
dan ader jugak ske makanan2 tmpatan..btol x??hohohoho..kdg2 mknn tmpatan nie lah mnjadi perhatian slera2 antra kita kn...msti sdap kn??hahahaha..blek kpada topik asal..hehhee..sbnarnye just nk story2..slera aku sbgai pmilik blog nie mmg ske mkn..hahahaha..apepon mmg ske try...kadg2 ske masak2 bnde plek2..tp slera aku mmg hanyalah kepada laksa johor buatan ibunda


pehhh!!terliur seyh gn laksa!!iBU!!!NK LAKSA!!!MASAK LAH!!!hahahaha..pic nie time cuti..ibu aku nk g tngglkn ak sorg2 kt umh...pndai plak curik ati anknye lak tue..ahhaha..xpe2..thnxx mama!!i love u mama!!hahaha..mmg sdap wook!!apepon mknn kt dnia nie mmg sdap!!!beybye


Monday, 21 March 2011

Pertemuan Di Suatu Hari

di sini mulanya hari2 aku....aku berhubung dgn plbgai mnusia di sini..dan pada stu mlm time aku form3 hujung thun dlm bln 11..ak online jek Myspace(Ms) aku nie..tbe2 ader la plak sorg dak nie...mse tue x knal la..dia add ak jek...ak app jekla.pas tue ak tnye spe nie..then ckp xknal..men add jek..owh okeylah..kenal pnye knal..rpe2nye dia add aku sbb aku pnya Ms mcm pmpuan..dia ingtkan pmpuan..dia pon add jekla..malunya haii dapt thu cter sebenor nie..ehehhehehe
time knal time tue ak pon bru wat Ym..so ak mntklah Ym dia nie nk tmbh2knalan..pas tue..ktiorg sllu gado sne sni..pe smua..cter sne cter sni...pas tu 2 bulan dia nie mghilang...x on2..ak pon lntakkan jekla..bru knal..pas ak berpndah d mahad..ak tserempak gn dia..dia tkjot jgak la knape ttbe ak ader kt maahad.. XDD
dlm mse bbrapa bln tue ktiorg xder brhbung kot...dan time tue la bermulanya zman hitam aku sbgai PLAYBOY...
hurmmm..pasl playboy nie ckuplah stakat thu aku penah jadik playboy...dan skarang aku da insaf..blek kpada tjuk...lme jgak la ttbe ader stu ari nie ari mnggu..aku online..dak tue pon online..mse tue mcm2 bnde gler lah ktiorg story..takot la ape lah..mlu la..ape ko pkir dak tue jek mlu??ak pon mlu ngek -__- tp xpelah..mmg ftrah wnita lebh mlu dari lki..pastue mcm2 la tjadik...ktiorg sllu sgt2 bergadoh..smpai ak nie naek mnyampah dlu nk pndg bdak nie..aku delete dari MS aku YM aku..FB pon..mse tue ak xder papepon ngn bdak nie..tp ak geram gila..aku men sne men sni sbok jek marah2 aku..mmg complicated sgt2..dan tbe satu hari nie..aku trfikir..smpai bile ak nk mcm nie..hurmmm...okey lah aku ckp gn dia aku xkan lagii lah wat bnde dia x ske pe smua..time tu ak nk jaga hati dia ak nk jga plakuan aku dpan dia hnya sbgai kawan..sbb dlm diam2 aku mmg da pmpuan kliling pnggang..
pada realitinya ak mmg nk jaga dia sbgai kawan.tp aku xthu la asl diri aku nie..hurmmmm..ak mla taruh hati kt dia..hurmm..mgkin slepas aku kluarkan klimah2 cinta smua itu akan hlang..sllunya mcm tue la..tp asl dia lain gila gn pmpuan lain..smakin ak ckp..smakin bertmbah..walaupun dia tidak mnerima aku dn menganggap aku sbgai kawan..hurmmm..aku ckp tp dlm apa yg ak cakap..ak telah bohong byk perkara dan yg paling pnting adalah kjujuran antara wnita dn lelaki..aku ckp ak xder pmiliknya...aku kata bgitu sbb aku xnk dia jauh dari aku..mnngkin ak ckp dia akan pergi dari aku wat slama lamanye...hurmmmm...slepas da itu da ini..aku mncarik jln utk jujur kpada dia..mmg aku nie takut utk berkata jujur dgn dia...hurmmm...dgn cara aku..dia thu yg aku nie playboy dan ramai pmpuan...hurmmmm..time tu ak rse dia xder dpan mata aku..xder dlm phone aku..tp aku rse tenang jek sbb ak da jujur kt dia..aku xder hutang gn dia lagi..dn rasa kasih syg aku kt dia mcm da hlang..tp rpenye aku bermain dgn pereasaan aku sndiri..rpanya ketenangn itu adalah sketika..aku resah..aku gelisah.perasaan takut belenggu diri aku..ke mne shaja..walaupun aku kluar gn pmpuan lain..ak kluar enjoy2 party gn mmber2..dlm sronok2..apbla terdetik perasaa tkot nie..ak bgaikan ank kecil yg mncari ibunya..aku tkot...dan slepas sbulan lebh...ak cbe mnghubungi dia...aku cuba mncarik jln utk menghlangkan rasa tkot aku...aku kne jujur dengn mlut aku sndiri..aku thu mmg dia xkan tme aku blik..aku pulang kepada dia hanya ingin memohon maaf..dan biarlah diri aku d buai mmpi2 kosong dgn pmpuan2 d luar sne..
slepas aku jujur bahawa aku nie shina2 lelaki dan aku ingin memohon maaf..aku trasa ssuatu pada dirinya..rasa ingin menarik aku ke arah dunia yg bertentangn dgn dnia aku pilih...mle2 mgkin itu adalh mainan prasaan...ak cbe tnggu dn lihat..dan pkara yg aku rasa adlh pmainan itu adalh benar..walaupun dia benci akan aku..ttpi ader lagi sift kemanusiaan pada dirinya utk aku..dia cuci kan blek akal aku yg kotor nie..dia sedarkn aku dari lamunan mmpi..dia sdar kn aku..dia pmpin aku smula..dan aku tlah mlakukan perkara yg bgi aku tidak snggop sgt2..aku tlah memutuskan sgala bhgn aku dgn pmpuan lain..smua yg dia lkukan utk aku ini hnya kerana Allah..keredhaanNYa..aku memainkan perasaan pmpuan..manusia yg lemah..Allah murka dn hina akan mnsia sperti aku..
dia mengajar aku dan memimpin aku ke arah Nur yg di redhai Allah..aku mula belajar dari segala kesilapan..walaupun pahit utk di telan..dan mnis utk d buang..tp itu smua hanyalah bidalan,..adalah wjib bgi aku utk mrenungkannya utk mnjadikkan iktibar..aku lihat kesan2 pkara yg jijik pnah aku lkukan.pkara2 hina pnah aku lkukan..aku ingt kmbali sgala apa yg tlah aku lakukan..smemgnya kbhagiaan itu adalah smntara..dan yg aku dapt..hnyalah malu dn kemurkaan..aku malu dengn diri aku..memg unik segala pertemuan yg Allah mengurniakan kepada umat manusia.bertaaruflah kita sesama kita..bkn smua yg kita kenal itu selamanya jahat..dan tidak juga yg kita knal awlnya baik dan akhirnya adalah baik juga..Allah menentukan segalanya..TERIMA KASIH ALLAH KAU MENEMUIKAN AKU DENGANNYA
 dia seorg wnita yang  lain dari yg lain yg x pernah aku jmpe selama ini...sebaik2 teman adalah teman yg membawa kita ke arah yg lebih baik dari sekarang..maka dia adalah teman yg baik bgi aku..dia mengajar aku stiap lagkah ke arah kbaikan dgn izin Allah..walaupun dia membnci aku..dia cuba mghilangkan sfat kbencian dlm dirinya..dia adalah teman dan kawan yg baik..dialah seorang teman yg terbaik yg xpnah aku jmpe slme ini..walaupun aku pnah mlukakan dn mghiriskan hati dn prasaannya..tp dia mngubatinya dgn cara yg tersndiri..dia terlalu istmwa bgi aku dan dia lain dari yg aku sngkakan ktika baru kami berkenalan....inilah pertemuan yg tidak d jgka..

kepada PLAYGIRLS @ PLAYBOY di luar sana..hati2 lah dgn sgala perlakuan kamu..kamu smua d awasi TUHAN YANG ESA...aku mendoakan korg smua d bukakan pntu hati korg..apa yg aku lalui..pdihnya tidak boleh di gmbarkan dgn mnulis d dlm blog..terlalu pedih utk dtelan..tp ingtlah..KEBAHAGIAAN YANG HAKIKI ITU DATANG APABLA KITA TELAH MENGHARUNGI SEGALA KEPAHITAN YG AMAT SAGT..memg sakitnya tidak boleh d lakar d dlm apa yg aku tls...tp jgnlah lakukannya jika tidak inginkan kesakitan.tp klau korg da wt.JUJURLAH..kerana KEJUJURAN ADALAH KUNCI UNTUK KEBAHAGIAAN..wasalam

Hanya Ingin Berkongsi

CINTA DALAM HATI by UNGU...byk pristwa dlm lagu nie utk aku dan Dia...hurmmmm..apa pristwanya??biarlah menjadi rhsia kami..walaupun lagu ini bgi korg biasa jek..tp stiap klimah stiap kata2 dlm lgu nie..byk makna bagi aku..jom layann



intro:   D G D G
           Bm G F#m Bm Em G Gm

    D       A/C#m            Bm  A
mungkin ini memang jalan takdirku
   Em                   A     
mengagumi tanpa di cintai
    D       A/C#m   C             B
tak mengapa bagiku asal kau pun bahagia
       Em              Gm
dengan hidupmu, dengan hidupmu

  D        A/C#m          Bm    A
telah lama kupendam perasaan itu
  Em                      A
menunggu hatimu menyambut diriku
    D       A/C#m  C             B
tak mengapa bagiku cintaimu pun adalah 
        Em               A
bahagia untukku, bahagia untukku

reff:
   D                F#                   Bm
ku ingin kau tahu diriku di sini menanti dirimu
   A            D            G
meski ku tunggu hingga ujung waktuku
    F#m        Bm          Em               A
dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya

     D            F#                 Bm
dan ijinkan aku memeluk dirimu kali ini saja
    A            D            G
tuk ucapkan selamat tinggal untuk selamanya
    F#m       Bm         Em                  A
dan biarkan rasa ini bahagia untuk sekejab saja

interlude:   D G Gm F#m Bm Em A
kenapa lagu nie??kenapa x lagu lain>?hurmmmm..Dia pon ske lagu nie..dan lagu nie pon aku ske :) 

Saturday, 19 March 2011

Di Mana Letaknya Kebaikan Seseorang???

Mungkin setiap manusia ader kbaikannya tsndiri..dan ada klmahan tsndiri...x smestinya sseorg itu bodoh dlm plajaran tidak boleh mneruskan khdpan di dlm msyarakt..mungkin yg pndai dlm plajaran bodoh di alam pkerjaan..dan mgkin juga ada d sbliknya...
manusia memg tidal lari dari kesilapan..tetapi jgnlah kita memberikan alasan ini untuk kita mlakukan sesuatu yg jahil di sisi manusia mahupun Tuhan..kita d kurniakan akal utk berfikir..tiada manusia yg perfect di dnia ini..TAPI kita boleh blajar dari kslpan utk mnejadi lebh Perfect dari skarang right kwn2/??
manusia yg tidak mlakukan ksilapan adalah mnusia tidak normal..tetapi manusia yg blajar dari ksilapan yg dlakukan adalah manusia yang GAGAH dan MUlia..
kebaikan manusia pula tidak lah dtgnye dari mulut org lain..jka org lain ckp baek..baek lah mnsia itu??TIDAK KWN!!!!!setiap kebaikan yg dtg adalah dari Allah...biarlah kita hina d sisi manusia tp MULIA di sisi ALLAH!!AMIN...
mungkn korg ader kwn2 bru d knali..dia datangnye dari tmpt org2 hina.tidak sperti tmpt korg yg high class..tp korg thu ke adakah budak itu adalah seorg yg hina juga sperti tmpt aslnye??hurmmm..maaf kwn2..d sni aku nk ckp cikt la..jgn sesekali kita pndg seseorg itu dari mata kasar kita..kita thu ke amal ibadahnye??thu ke amal solehnye??kita thu ke bgaimana cara hdupnye??mgkin dia mmg ader mlakukan kslapan..tp perlukah kita membncinya??
fikrknlah skjap kawn2...adakah seseorg yg sllu brdiri di dpan kita itu..menyedapkan mata dan hati kita itu adalah seorg yg berhati mulia??humrmmmm..kita xtaw.tp kita boleh berdoa right??utk kita tidak lah di ftnah dan tertpu dgn tpu2 mnusia2...terlalu byk mnusia zmn skarang ini luaran elok tetapi dalaman busuk!
YA ALLAH YA TUHAN KAMI..JAUHKANLAH KAMI DARI FITNAH WANITA DAN DAJAL..YA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI..KAU MENGETAHUI SEGALA ISI ALAM INI..KAU BERIKANLAH PTUNJUK KEPADA KAMI AGAR TIDAK D TPU DGN TPU DAYA SYAITAN DAN PNGIKUT2NYA..AMIN AMIN AMIN!!
bagi aku biarlah mnjadi sperti durian..luar buruk2 jek..berduri sne brduri sni..tp dalamnya klau d rasa amat berbeza dgn luarannya.mgkin kita ad kaawan sperti ini..maka..jgnlah kita pndg seseorg itu dari rpe parasnye dan mnetapkan tnggi rendah kbaikannye
bersihkanlah hati2 kamu..sucikanlah ia dgn kalam Allah..niatkanlah sgalanya kerana Allah..maka Allah akan bersama kamu...segala kebaikan dtg dari Allah.maka fikir2kanlah..yg jahat buknlah sntiasa jahat..dn yg baik bknlah sntiasa baik..tp kita boleh brubah ke arah yg lebh baik dari sekarang...
post ini aku tulis hnya utk membuka kan hati2 mnusia yg keras utk mnerima kslapan..fikirkanlah sjenak.
JANGAN PAHIT TERUS DI BUANG
MANIS TERUS DI TELAN
ITU BIDALAN..HARUS KAU RENUNGKAN
mungkin selepas kepahitan itu daatangnya kebaikan utk kita berkali gnda shngga mlupakan kepahitan yg kita lalui..maka redha lah dgn ujian Allah agar kita mendapat kemanisan yang hakiki
 
mungkin aku juga pernah melakukan kesilapan yg mmbuatkan mnusia lain tidak boleh mnerima aku..tp aku berdoa dan aku berharap Allah melembutkan hati manusia2 ini..amin amin amin..di kesempatan ini..aku Muhammad Haziq b Mokhtar ingin memohon ampun dan maaf jika ader melakukan ksilapan..tidak kira besar atau kecil..hurmmmm...dan kepada DIA..mgkin aku pernah mlakukan ksilapan terhadapmu..maafkanlah sgala dosa aku ke ats dirimu..aku kembali kepadamu untuk menebus segala dosa ku..tidak akn lagi ak mlakukan kslapan yg sama...WASALAm



Thursday, 17 March 2011

Kelahiran Yang Istimewa

yehhhhhhaaaaaaaa!!!!!kli nie maw crita pasl kanak2 d ats nie ea(gmbar edit jgn plek)hahahaha...mcm pak arab x??hehehe..nme yg d beri kt budak kecik sorg nie Muhammad Al-Amin b. Muhd. Iyadh..hehehehe..d lahirkan ketika aku masih djh 6..hehehe..tp akhir thun la ea..9/12..aku xkn lpe lah mlm nk tnggu budak nie kuar dari prot mak dia..ahahahha..meh la ak cter kan cikt pglmn nk tnggu ank d lahirkn..(ank org la bkn ank ak la ea..lom kawin lagi gn DIA)hahahhaha
    ha!bermula pada satu mlm..slepas ak pulang dari smyg kt srau dpn umh ak tue..tgh tgk brita..time tue along aku n bini dia tue tgh smyg berjemaah skli gn mak aku.aku da g smyg gn ayh kt srau..pas jek beri salam n doa..ttbe ibndanya mengerang!ku pkirkn xtahan nk eyakk...slekeh ibunda kepada amin nie..ahahha..rpenye da maw kuar...dy ckp la..pastue ape lagi..START UR ENGINE..ahahhaha..pecot bgai formula1!!hahahah..pas tu smpai jek..da msok jek blik persalinan..doktor cek2..doktor ckp bru 2cm...(ape tue??ak xpaham!)xpela..
hurmmmm..my parent ape lagi..trus blek umh jekla pas ibunda amin msok pital..then.bermula kerja aku utk mnemani alongku mnggu klahirannya..tnggu la..ttbe jek aku bnyik irama lagu..dari mne lak dtg nie ekk irama lagi nie???hahahaha..rpenye prot ku tlah lapor memainkn alunan muzik dondang syg utk mkn lewat mlm..then along bawak la g mkn kt satu gerai nie ha..pastue ape lagi..order la mee goreng..due2 mee goreng..
nmpk mcm sdap..skli mkn...BASI!!hakktuuiihhH!!tros x mkn!!!!ape lagi..blek la...tros g hptal blek..time mse tnggu tu..along aku dok carik nme bdak..haiihhh..dok tnye ak jep..mnelah ak thu..bukn ank aku!!law ank aku senang jek..letak jek name mercury ke kn3??cm saintis sikt..ahahahhaa..pastue along ak ttbe tbuka kpale otak bliau nk solat...ikut le g surau kt hptal..peh..........seram seyh~mcm2 leh dgr kt surau uh..hohoho..mse uh pkol 330...pkol 4 g blek kt blik persalinan..pnyalah sjok kt situ,,,mcm mnelah ibu2 dlm uh nk beranak ea??sjok mcm kt iceland..hahahhaa..pas tue tnggu2....stiap masa doktor bgi thu cikt2 brapa inci da tbuka..aku xpaham la mse uh..pas tue subuh pon berkumandang
pas smyg sbuh jep..ayh tpon along...ckp nk dtg pe smua..pastue bru aku ingt..esknye nk kne g pondok(thfiz) kelas Al-quran..hurmmmmmmmmmmmm....dlm kpale otak nie aku nk jadik antra org first yg dpt lihat bdak uh!!!(ank buah ptma mmg la glojoh)hahaha..pkol 660 pagi jk ibu ayh da smpai...ckp gn ayh xnk g klas..tp apakan daya...koata ayh lagi besar..sob3~~xder rezeki la nk wat mcm mne..blek mndi2 tros g pondok..kt klas ttb dpt msg dari ayh..'Kak Aishah selmat mlahirkan ank laki...blek ayh amk tros g hptal'
gmbira gila lah aku time uh..ahahha...

gmbra dlm keredhaan..itulah crita mlm kelahirannya.ehehhe...amin2..geram d watnya taw!hahahhaa..jom kiA TGK pas bdak nie kluar dari perot maknye..
ini dia..setelah 7 hari kluar dari kamar tidur yg dpnuhi air2..(perot la)tibalah msanya utk mmotong rmbut2 si amin nie ha...then wat la cikt aqiqah,...yela..atok2nya xcted cucu ptama..hohhoho..wat ke xnk wat ke..tombang la kmbng....berapa ekor ak xtaw..ahahhaa..atok dia n bpknye settle kn..ehhehee
haa!!ini dia ank buah ucu!!yeahh!!!hahaha..sy sbgai ucu kepada budak kcik nie merasmikan gmbornye dlm blog,..whahahahhaa..bolat mata dak kcik nie mcm mata DIA la...ahahahaha..
yeah si tembam bergmbra di pagi hari nie!hehehehe..mmg tmbam si amin nie ea time kcik2..ehehhehee
ha tgk tue..mke da mcm ank org putih da..hahaha..time nie kt alamanda ea kwn2..jgn trtpu..ehehehe..bergambar bersama ibundanya aishah saadon..hehehhe

alamaK!!!kenapa mkenye mcm ank org korea lak nie??hahahhaha...agknye bapak borek ank rintik la ea..ehehehe..bergambar bersama ayahandanya Muhd. Iyadh Mokhtar..ehehehhe
yehha raya raya!!!hahahhaa..tgk uh..kcik2 da dpt duit rye..smpol besar lak uh!hahahhaha..mnjtuhkn rputasi aku utk mndpt duit rye yg byk.ehehhe
hohohohooho...da2 jgn glakkn!!ini gmbar dlu time aku muda mudi gn bdak kcik nie..ahahhahaa
ha tkot x tkot x??!!!spe nk gado lai la!!!ini ank buah aku taw..bkn calang2..ank buah bonzer!hahahha..da bsar kaki pukul!!hahahahhaa

shhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..nk tdow nk tdo nie.diam2..hahaha..syok tol bdak nie tdow la..ahahhhaa
okeeyy..itu sahaja daripada sy skluarga..heehehhee..KLUARGA HAJI MOKHTAR RAHMAN MPM MUAR>>HAHAHHAHA...byebye