Thursday 27 October 2011

11 Tahun Dalam Kehidupan...

Pejam celik pejam celik tgk2 umur da nk 17thun(bthday belum smpai lagi okey)..dalam masa tu 12 tahun menghabiskan waktu dengan bersekolah..di sini saja ingin berkongsikan dari mana awalnya aku nie bersekolah sehinggalah sekarang...
The first school aku kenal apa itu guru..ape itu kawan..ape itu dunia belajar.ape itu meja belajar...TADIKA ABIM MUAR JOHOR...terlalu banyak pengalaman dulu kala time kanak2 kat skolah sini..huhuhu..aderlah beberapa kerat dari kawan2 tadika sehingga sekarang masih berjumpa masih lepak sama2..tapi itupun da ada haluan masing2..da ader skolah SBP ader SMK ader SMKA dan lain2 la..ada yg still peluk buku..ader yg da peluk pedang jek mmnjng dok nk gadoh..ader yg pgang motor jek skng..ahhaha..biasalah..mgkin itu peredaran masa kita..kawan2 yg da lama xnmpak..kadang2 terpkir gak masih hidup atau tidak..tpi itulah namanya erti kehidupan..tidak semua perkara dalam genggaman kita..kadang2 terpaksa juga kita lepaskan dari pengetahuan kita..
The Scond school aku telah pergi selama 6 tahun..bermula dari tahun 2001..dulu kt skolah sini ikut mak(anak mak) hahaha..sebab mak pon ckgu kt situ..tapi terlalu banyak perubahan sekolah nie..da maju da sekarang..I LOVE THIS SCHOOL SO MUCH!!!banyak ckgu2 kt sini mgajar aku kenal nmbor darab bahagi bahasa adab akhlak..sgala2nyalah...kadang2 rindu jugak kenangan kt skolah sini..kat sini ramai gak walupun di gelar senior tapi tetap rapat gn aku..dan walau di gelar junior tetap bertgur sapa shngga skarang...tapi rindu gak gn batch sendiri yg da dekat 5 tahun x nmpk batang hidung lagi..xtahu arah tuju diorg kt mana..waktu paling best kt skolah sini time balek time rehat..hahaha..terima kasih cikgu2 SK DUMPAR kerana sudi mengajar saya..
THE THIRD SCHOOL adalah sekolah Sekolah Agama Sri Jong..dulu time masok2 pendiam jek..ramai la nk bli kononnya...hahhaha..last2 jmpa balik kt luar baru tahu spe besar spe kecil(konnlah gngster aku nie) hahahaha...sekolah memberi seribu satu kenangan pahit manis sakit susah senang..skolah sini aku habiskan masa 6 tahun gak mula dari 2003..lambat sikit dari biasa sebab aku sekolah kat ABIM bermula 1999-2002..selepas ABIM barulah masuk skolah ni..rapat juga dengan budak2 nie..walaupun di gelar pengawas..pernah gak datang pukul 4 pkul 5..tapi semua tu bukan sebab lepak mana2 dlu ke baru g skolah..datang lambat pon sebab ader kelas skolah pagi..ader sebab2 yang tertentu shingga tak dapat nk d elakkan..dan pada dajah 6 tahun 2008 pernah merangkul pangkat sebagai KETUA PENGAWAS~ahahhaa..walaupun guru besar cakap 'awak ketua pengawas tapi awak jgaklah ktua dajal' huhu..tak lupa aku kata2 beliau guru besarku time kluar dari surau selepas semayang asar iaitu Ustazah Asiah..kt sini gak aku pernah mlalak sebab mnyesal dengan tindakan yg aku pernah aku lakukan...( kememekan?) hhahaha..tindakan ape ea smpai aku boleh mlalak??ehehehe..masa tu terbaling batu kt kpala member...habis satu baju skolah petang dari warna putih jadi merah penuh gan darah..pehh takot gila seyh time tu!!hahah~~takot mak bapak tahu!!!bukan takot kene rotan ke ape..ahahhaa..last2 declare gn cikgu disiplin time tu(Ustz. Amin) nasib bek lepas..ahahhahaha..tapi ntah hilang ke mana ea Ustaz Amin bin Zainal Abidin..sampai sekarang aku ingt nama nie...tpi wajahnya mana hilang pon xtaw la....
THE FOURTH SCHOOL telah ku jelajahi dalam kehidupan aku..tengok sahaja lambang skolah..tgk jek nama skolah..pasti korg akan cakap..ini skolah budak jahat..budak xmaju..kaki botol kaki pukul kaki romen..betol x??tapi jangan ingat air yang keruh itu tidak manis apabila di telan..dan jangan ingat air yang tenang jernih itu manis apbla di telan..kadang2 khidupan ini kita kene telan benda2 yg buruk utk mendapatkan   ssuatu perkara yang menjadi sjarah khdpan kita..pertama kali aku menjejakkan kaki  aku di TANAH JALAN JUNID(JJ) pada 2007..dalam masa aku belajar kt sini..aku mengerti apa itu erti kawan makan kawan..time kita senang dia lah org pertama yg dekat dengan kita..tapi time kita susah..dialah org pertama yg akan pjak kpala kita..itu adalah salah satu contoh..tapi xderlah smua budak2 mcm tu...kbyakan budak2 kt sini mempunyai semangat SETIA KAWAN YANG TINGGI!!! perkara ini bukan khayalan tetapi ini adalah perkara yang benar!!perkara nie boleh lihat klau time2 wat salah mcm smoke ramai2 dalam stor..hahhaa...hisap sama2lah..tpi klau sorg kantoi xkan ada kantoi kan org lain..(tpi time waktu akulah) macam2 perkara boleh jmpe..apbla korg ader pressure,korg ader ssuatu bebanan yg besar,slalu di herdik org lain..semangat antara korg pasti akan kuat..

macam2 aku blajar kt skolah sini..INDOOR & OUTDOOR..hahaha..bergaul mesra dengan bngsa2 lain..bergaul mesra dgn kawan2..sifat setia kawan..bergadoh gak sne sni~hahaha..mcam2lah...THE BEST SCHOOL YANG PERNAH AKU LALUI!!!!

I LOVE JALAN JUNID
(mungkin satu hari nanti aku akan kluarkan baju logo nie)
ehheheheheheheh


DAN THE LAST SCHOOL(INSYALLAH) YANG AKAN AKU AKHIRI WAKTU PERSEKOLAHAN AKU ADALAH SEKOLAH MENENGAH MAAHAD MUAR(SMKAMM)
2010-2011
(FORM 4 & 5)
Dalam sekolah ini aku banyak belajar erti ILMU..terlalu banyak ilmu yang sepatutnya aku tahu tapi aku tidak ketahui lagi..banyak pengalaman yang belum aku timba..skolah sini mengajar aku erti ILMU PENTING DALAM KEHIDUPAN.. benar bahawa HIJRAH memberi seribu satu persoalan,jawapan dan juga pengalaman..penghijrahan aku dari SMKJJ ke SMKAMM terlalu banyak ertinya..

MAAHAD muar bukanlah begitu mudah utk aku kecapi tempat2 terbaik dalamnya sebab ramai lagi yg genius2 dalamnya..bukan mudah nk mencapai yang terbaik. dalam kurikulum pon aku pon bukanlah dalam kalangan yang cerdik..tapi aku cuba untuk menjadi yang terbaik..kalau yang lain boleh ikut lif..biarlah aku naik tangga..biarlah lambat asalkan aku dapat mencapai ssuatu yang bernama KEJAYAAN!!!
BUKAN SENANG NK SENANG BUKAN SUSAH NAK SUSAH.. yang org luar tahu exam jek mesti tip top exam jek mesti tip top..itulah MAAHAD..tpi pengorbanannya terlalu mendalam..tahun nie aku akan menduduki SPM 2011..baru aku rasa erti pengorbanan ingin mencapai kejayaan..orang lain cuti berhari hari ktiorg berhari hari ngadap kelas..ngadap papan putih yg sama..hahhaha..tapi itulah kehidupan aku skarang..mungkin aku akan rindu waktu ini slepas habisnya perjuangan aku selepas ini...

and that is my history if my life...lagi beberapa hari lagi ktiorg akan GRAD!!! kepada semua calon2 SPM 2011 aku mendoakan yg terbaik untuk korg semua tidak kiralah korg dari sabah ke dari sarawak ke..kita tetap sama hala tujunya..1 MALAYSIA!!! GUDLUCK FOR THIS SPM!!!

~END OF SCHOOL~
ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH
SALAM SEJAHTERA SALAM 1 MALAYSIA

No comments:

Post a Comment