Thursday 14 April 2011

Penghayatan Taman Laut Peringkat Negeri Johor 2011

da lme jgak x tls blog nie..hehehe..blek2 jek kem nie da ponat..nk onlne pon da malas..da le penat..tmbh lagi DIA pon xon..tenet kt umah jadik batu..xleh pakai..haiihhhh..-____- so boring lorr DIA xdew..haiihhh..xpela..ari nie ttbe ader mood lak nk tls blog nie..sje jek nk story2 pasl kem yg aku pergi dari 3-6 April mse tu..hehehe..org smua sbok exam..ak sbok blajor outdoor..tp xpela..ader jgak ilmu aku dapat..xdela tepu dduk dlm blik dajah jek mmnjang kn2??kem yg aku g nie bawah gabungan tiga jabatan2 besar dalam Malaysia iaitu TAMAN LAUT,PUSAT KOKOKURIKULUM,JABATAN TAMAN NEGARA
TAMAN NEGARA
PUSAT KOKURIKULUM JOHOR
JABATAN TAMAN LAUT MALAYSIA
ktiorg smua kem kt Pulau TInggi..huhuhuhu...firstly time nk g ke sne ktiorg dari Muar nie pergi ke terminal..cewahh..bnyiknya mcm nk g mne jek..ehhehe..ktiorg smua berkumpul di Jeti Tnjg Leman..
di sini lah aku dan kawan2 aku gn budak2 skola dari daerah2 lain smua bergaul2 bagaikan ikan masin.hahaha..excited gile nmpk air nie.hohoho...smua dok x sbar nk snowkeling..ehehehe..mse yg di ambil dari tanah ke besar ke pulau Tinggi ini mgmbil mse dalam 1 jam lebih...hohohoho..nek tongkang la..law nek feri ke bot laju ke kjap jek kot..hohoho..pepaham la ea..pas beberapa jam dalam tongkang tue..tbe lah di jeti pulau tinggi..
hah..nie la dia jeti antara salah stu jeti P.Tnggi..ape ntah nme kmpg yg ktiorg g nie..ak pon nek x ingt da..ahhahaa.ktiorg smua kt sne slme 4 ari 3 malam..dalam mse uh mcm2 la jadik ea..byk ar ilmu2 yg ktio
rg dapat kt sne..pglaman??hurmm..bgi aku pglaman kt sni xderlah advnture2..sbb tema kem nie adalah untuk mlahirkan generasi yg mengerti betapa pentingnye alam ini terhadap manusia itu sndiri..kalau nk ckp advnture..ekspedisi yg aku pergi time form2 peringkat kebangsaan lagi mcam neraka..merantau satu Pulau Tuba dalam 5 hari..tnpa satu pon bgunan..-____-under wilderness

nampak kt lambang tulis Langkawi..time nk g mmg sronok..yelakan..Langkawi..pepahamlah..sekali rpenye sbelah pnye sbelah pnye sbelah daaaa-______________-hahhahaha...anway time nie la aku mngenali hutan belantara dengan plbgai cara,.itu serba serbi la tentg aku..smbong blek kt Pulau Tinggi...mgkin time kt skola dgr best kem yg aku g nie sbb ader snowkeling jek..tp sbnarnye kwn2 mmg byk gler la ilmu aku btmbah tntg hutan..xtpu aw!!!antaranya yg tlalu d tkankan adalah BATU KARANG..jom kita tgk2 dlu batu karang...
karang batu meja
batu karang nie adalah sjenis hidupan..boleh d katakan mcm bnatang..yg d penuhi oleh plankton2 untuk d makan oleh ikan2 kecil d sklilingnya..byk lagi la function batu karang nie..tp ada bnde yg ak xleh lpekan la..pgalaman memegang ikan NEMO..NEMO tu adalah nama glamour..nama betul adalah clownfish..
ikan nie ader spesel dia..jantina time kecil dan time dewasa boleh berbeza..amcam??subhanallah!!mmg menakjubkan ar..aku dgr pon ak tkjot..hohoho..time pgang ikan nie mmg lmbot gler ar sisiknye..x ganas ikan nie..lmbot jek..mcm umh dia gak uh yg mcm rumpai uh..tp tue bukan rumpai laut taw..hahaaha..jom kita blajar pasl darat lak.hehehe..kt sne ktiorg d tekankan tntg paya bakau..rpenye mcam2 jnis da pkok paya bakau..ader jnis mnyak la ape la..mmg byak ar..function dia pon byk ar..yg kita thu paya bakau nie utk mghalang hakisan n so on la kn..tp paya bakau jgak aderlah salah stu tmpat pmbiakan awl hdupan laut kbyknnye..sperti ketam ikan2 kcil..mmg byk la...
smemagnya byk function paya bakau nie...dan untuk pngthuan org muar..Muar adalah salah stu daerah yg kaya dengan paya bakau dalam Malaysia..dan untuk pngethuan org JOHOR..hutan d dalam JOHOR setaraf dgn hutan Pahang taw..hutan yg d bawah kawalan TAMAN NEGARA MALAYSIA jmlah d Johor sebanyak 13 buah tmpat..contoh sperti Tnjung Piai..dan jumlah ini adalah setanding dengan hutan d Pahang..bangga ar aku jadik org JOHOR!hahaha..walaupun kcil setanding dengan negeri yg besar taw.hehehe..hari kedua last kt sne..mse2 yg d tnggu2kan da tiba..iaitu snowkeling!!YAHOOO!!!hahahha...
benda paling pnting utk snorkeling ialah Mask n J tube..ktiorg bukan skuba taw!!!skuba pakai tong gas kt blakang tue..itu law nk g sorg2 msok dasar laut kne ader lesen..law x pon kne ader jurulatih..dan kos tnggi gile  aw(bagi org mcm aku la kn)..ahhaha
gambar hiasan
mcm nie la ktiorg tgk dasar laut..mmg show ar..pertma kali aku msok..trus sbot subhanallah!!da lme sikit..d sbbkan boring..aku berenang sorg2..smua ader partner..-____-bukan sbb aku nie sombong ke ape...tpi d sbbkan budak2 jantan len kbyakannye sbok dok mngusha budak pmpuan..haiihhh...nseb bek la aku da ader DIA..ingt haziq!!pegang pada janji tahu!!!da boring2 aku nmpk lak kepala mcm botak2 cikt..hahh!!ustaz!yeahh!!berenang ar gn ustaz..tgh berenang2 uh aku siap nyanyi.hahahhaa...nyanyi lagu yg DIA suka lak uh..x mnahan-___-nek jek darat ustz tgur..haziq..ko nyanyi ea td dlm laut??khakahkahkahkah...dgr lak org tua uh kan..hehehe...
hari pon da mle senja nie.hehee..anway itu sahaja lah crita yg nk ak kgsikan.byk lagi sbnarnye isi2 kem uh...tp d sbabkan aku nie pon da naek penat nk brcrita..so xpela..huhuuhu..byebye semua!untuk semua kawan2 kem..mntak maaf klau ader tkasar bahasa ke ape ke k..byebye..


No comments:

Post a Comment